Sposób zmniejszenia strat cieplnych sąsiadujących chłodniczych kontenerów z ładunkiem umieszczonych na placu składowym i zestaw do uszczelniania chłodniczych kontenerów z ładunkiem umieszczonych na placu składowym
Eureka! DGP – odkrywamy polskie wynalazki
ZESPÓŁ AUTORSKI
Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie
Prof. dr hab.inż. Sergiy Filin – kierownik Zespołu,
Dr inż. Ludmiła Filina-Dawidowicz.
CO MOŻNA OSIĄGNĄĆ DZIĘKI WYNALAZKOWI?
Dzięki wynalazkowi można osiągnąć oszczędności w zużyciu energii elektrycznej przez kontenery chłodnicze z ładunkiem. Obliczenia przeprowadzone z wykorzystaniem opracowanego przez autorów modelu pokazują, że zarówno w trybie chłodzenia (latem), jak i podgrzania ładunku (zimą) redukcja zużycia energii może wynieść od kilku do maksymalnie kilkunastu (35-40) procent w zależności od warunków pracy (warunków pogodowych, temperatury wewnętrznej i zewnętrznej, rodzaju ładunku, typu kontenera itp.) W konsekwencji pozwoli to:
- obniżyć koszty transportu, podnieść rentowność i konkurencyjność portów;
- podnieść poziom bezpieczeństwa ładunku, tym samym zredukować straty ładunku i wydłużyć termin jego przechowywania;
- zmniejszyć obciążenie środowiska, w tym zredukować emisję CO2 do atmosfery.
.
ISTOTA WYNALAZKU
Zużycie energii przez kontener chłodniczy jest wprost proporcjonalne jego obciążeniu termicznemu (cieplnemu). Z kolei wspomniane obciążenie w głównej mierze zależy od wymiany ciepła przez ścianki kontenera. Im większa jest różnica temperatur między ładunkiem wewnątrz kontenera i temperaturą otaczającego kontener powietrza (temperatura otoczenia), tym zużycie energii jest większe. Na placu składowym kontenery z ładunkiem ustawiane są w kilku warstwach (2-3) obok siebie, a odstępy pomiędzy ich bocznymi ścianami wynoszą od 5 do 10 cm. (rys.1). W powstałych szczelinach między kontenerami w skutek ruchu powietrza (wiatr, przeciągi) utrzymuje się ta sama temperatura, co w odległości od kontenera, czyli temperatura otoczenia. Jeśli izolować wszystkie szczeliny od otoczenia po obwodzie każdej ze ścian kontenera za pomocą odpowiednich uszczelek, w przestrzeniach międzyszczelinowych po kilku godzinach ustali się temperatura zbliżona do średniej temperatury pomiędzy wewnętrznymi temperaturami sąsiadujących kontenerów. Biorąc pod uwagę, że w sumie dwie boczne, górna i dolna zewnętrzne powierzchnie kontenera stanowią ponad 80% powierzchni kontenera ogółem, ich izolowanie od otoczenia przyczynia się do kilkokrotnego zmniejszenia zysków lub strat ciepła całej jednostki. Uwzględniając inne źródła ciepła, występujące w kontenerze, możliwe jest zredukowanie w/w obciążenia cieplnego oraz zużycia energii o około 35-40%.
Sposób zmniejszenia strat cieplnych sąsiadujących chłodniczych kontenerów z ładunkiem umieszczonych na placu składowym, według wynalazku, charakteryzuje się tym, że uszczelnia się przestrzeń pomiędzy sąsiadującymi ze sobą w poziomie chłodniczymi kontenerami (1 i 1`) wprowadzając wzdłuż co najmniej dwóch pionowych sąsiadujących krawędzi kontenerów uszczelniający element (im bliżej krawędzi pionowych kontenerów tym lepiej). Uszczelniający element 2 ma długość odpowiadającą co najmniej wysokości chłodniczego kontenera i zwiększa swoją objętość pod wpływem napełniania gazem. W innym wariancie uszczelnienie wykonuje się w postaci ściśniętego elastycznego walca z kauczuku lub polistyrenu.
POTENCJAŁ KOMERCJALIZACYJNY WYNALAZKU
Odbiorcami wynalazku mogą być w pierwszej kolejności porty morskie, terminale kontenerowe, centra logistyczne. Na terenie Polski to porty w Szczecinie, Świnoujściu, Gdyni i Gdańsku. Autorzy wynalazku pod auspicjami Wydziału Techniki Morskiej i Transportu ZUT nawiązali współpracę ze Spółką DB Port Szczecin, gdzie planowane jest testowanie i późniejsze wdrożenie wynalazku. Podpisany jest dwustronny list intencyjny.