"Układ chłodzenia uzwojenia stojana wewnętrznego maszyny elektrycznej" jako integralna część silnika do montażu w piastach kół pojazdów elektrycznych
Eureka! DGP – odkrywamy polskie wynalazki
ZESPÓŁ AUTORSKI
Instytut Napędów i Maszyn Elektrycznych Komel
Piotr Dukalski - mgr inż.
Bartłomiej Będkowski - dr inż.
Tadeusz Glinka - profesor
CO MOŻNA OSIĄGNĄĆ DZIĘKI WYNALAZKOWI?
Układ chłodzenia uzwojenia stojana wewnętrznego maszyny elektrycznej ma zastosowanie w szerokim zakresie konstrukcji silników do zabudowy w piastach koła pojazdów elektrycznych pozwalając na znakomite zwiększenie wydajności silnika pod względem osiąganych parametrów pracy.
Dzięki m.in. powyższemu rozwiązaniu konstruktorzy stworzyli kompaktowy silnik o niezwykłej przeciążalności i stosunkowo niskiej wadze. Wysokie parametry pracy silnika umożliwiają jego montaż w kołach pojazdów oraz pozwalają na zwiększenie dynamiki jazdy.
Proponowane technologie mogą być stosowane we wszelkiego typu pojazdach elektrycznych od małych pojazdów miejskich po autobusy i pojazdy dostawcze.
ISTOTA WYNALAZKU
Wybrany wynalazek - "Układ chłodzenia uzwojenia stojana wewnętrznego maszyny elektryczne" - ma zastosowanie w szerokim zakresie konstrukcji silników do zabudowy w piastach koła pojazdów elektrycznych pozwalając na znakomite zwiększenie wydajności silnika pod względem osiąganych parametrów pracy.
Rozwiązania objęte ochroną patentową obejmują konstrukcje wysokowydajnych układów chłodzenia złożonych z kanałów przepływu chłodziwa umieszczonych w żłobkach wypełnionych specjalnie dobraną żywicą epoksydową oraz układy chłodzenia wykorzystujące radiatory ceramiczne oraz płaszcze z labiryntami, umieszczonymi przy czołach uzwojenia.
]Zastosowane rozwiązania pozwalają na szybkie i skuteczne odprowadzenie ciepła z uzwojenia silnika poprzez dodatkowe drogi przepływu ciepła uzyskane poprzez żywicę epoksydową, radiatory i płaszcze labiryntu układu chłodzenia.
Dzięki powyższym rozwiązaniom, konstruktorzy stworzyli kompaktowy silnik o niezwykłej przeciążalności i stosunkowo niskiej wadze. Wysokie parametry pracy silnika umożliwiają jego montaż w kołach pojazdów oraz pozwalają na zwiększenie dynamiki jazdy.
Proponowane technologie mogą być stosowane we wszelkiego typu pojazdach elektrycznych od małych pojazdów miejskich po autobusy i pojazdy dostawcze.
POTENCJAŁ KOMERCJALIZACYJNY WYNALAZKU
1. Przemysł samochodowy (samochody miejskie, pojazdy rekreacyjne, komunikacja miejska).
Istniejące obecnie silniki do zabudowy w piastach kół są trudno dostępne dla przedsiębiorców chcących wdrożyć na rynek nowy produkt, nasz produkt jest dostosowany do indywidualnych wymogów klienta, zaprojektowany i wykonany wg określonych parametów.
2. Przemysł górniczy (aplikacje w ciągnikach gąsienicowych oraz transporterach oponowych).
Konsultowane obecnie rozwiązanie stanowi innowację na skalę światową.
3. Elektryczne pojazdy przemysłowe (wózki widłowe, ciągniki oraz pojazdy do zastosowania w halach produkcyjnych i magazynach).
4. Małe pojazdy użytkowe (typu Melex, wózki inwalidzkie).
5. Platformy do zastosowań wojskowych (dla straży pożarnej, projekty kosmicznych). Koncepcja wojskowego pojazdu transportowego z napędem bazującym na silnikach trakcyjnych zabudowanych w piastach kół, agregaty pożarnicze.