Przekładnia toczna mimośrodowa

ZESPÓŁ AUTORSKI

Politechnika Poznańska

Stanisław Pabiszczak - kierownik zespołu
Adam Myszkowski
Roman Staniek

CO MOŻNA OSIĄGNĄĆ DZIĘKI WYNALAZKOWI?

Przedmiotem wynalazku jest nowy rodzaj przekładni mechanicznej, która stanowi swoiste połączenie klasycznej przekładni zębatej z przekładnią cykloidalną. Dzięki unikalnej konstrukcji przekładnia winna charakteryzować się wysoką sprawnością, trwałością, dokładnością pracy i stosunkowo prostą budową, co może przełożyć sie na niewielkie koszty jej wytwarzania. Wynalazek wypełnia istniejącą na rynku lukę między klasycznymi przekładniami zębatymi, a zaawansowanymi przekładniami tocznymi.

ISTOTA WYNALAZKU

Istotą wynalazku jest eliminacja tarcia ślizgowego między współpracującymi powierzchniami czynnymi elementów przekładni poprzez zastosowanie elementów tocznych pośredniczących w przekazywaniu napędu. Głównymi elementami przekładni są łożyska toczne osadzone za pośrednictwem tulei mimośrodowych na wale wejściowym, współpracujące z kołami krzywkowymi o specjalnym zarysie, osadzonymi na wale wyjściowym. Wprawienie w ruch obrotowy wału wejściowego powoduje obtaczanie sie powierzchni zewnętrznych łożysk tocznych po powierzchniach czynnych kół krzywkowych, wprawiając w ruch obrotowy wał wyjściowy. Kształt powierzchni czynnych kół krzywkowych jest specjalnie dostosowany tak, aby zapewnić ciągłość styku współpracujących powierzchni i zależy od wielkości łożysk, wartości mimośrodu pomiędzy osią wału wejściowego a osiami łożysk tocznych, odległości między osiami wałów, a także od projektowanego przełożenia. Ze względu na brak zjawiska samohamowności przekładnia może pracować zarówno jako reduktor jak i multiplikator.

POTENCJAŁ KOMERCJALIZACYJNY WYNALAZKU

Obecnie wynalazek znajduje się w fazie prototypu, który podlega ciągłemu doskonaleniu. Po zakończeniu prac badawczych przekładnia mogłaby zostać wdrożona do produkcji seryjnej i znaleźć zastosowanie np. w motoreduktorach, napędach maszyn i urządzeń przemysłowych, czy maszyn rolniczych.